Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang yang beriman.” (Surah adz-Dzaariyat : Ayat 55)




Tuesday 8 March 2011

Ostat Memang Sempoi!!


Assalamualaikum..
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وبارك وسلم

Alhamdulillah bersyukur kepada Yang Maha Pencipta kerana member keizinan kepada aku lagi utk menulis lagi di sini serta selawat dan salam ke atas kekasih Allah yg dicintai Rasulullah S.A.W.

Kali ni aku nk share di sini yg aku mmg suka baca soalan2 yg yg berkenaan agama kat page fb Ustat Azhar Idrus (original)..aku mmg kagum dgn dia..cara dia sampaikan ilmu mmg sempoi..kira santai la..xdk seryes sngt n insyaAllah aku rasa org boleh terima dgn cara penyampaaian yg dibawa oleh beliau..

Nak dijadikan cerita, tengah khusyuk baca soklan2 agama yg dijwb oleh ustaz, aku terbaca 1 soklan dr isteri yg perihatin..

soalan dia berbunyi :

salam ustaz, ustaz kabo semalam kalu mata kite tgk mende haram,kekgi kat akhirat kekgi mata kite kne cucuk bara api dr neraka,dh kalu suami sy tgk pelakon2 dalam tv tu dok tutup aurat tu gane ustaz?kene gop ke ustaz?sy syg suami sy huhu~~

maka ustat pn jwb : 

amaran dalam hadith utk semua orang sama lelaki atau wanita, raja atau rakyat..kalau sayang suami, ajak suami pergi dengar kuliyah agama..

isteri ni xpuas hati..pastu dia tnya lg :  

aah..abis tu x leh tgk ke cerita2 yg mendedahkan aurat tu ustaz?

kali ni sempoi ja ustat jawab:

tengok citer animal planet senang..rimau telanjang pun halal tengok.. 

hahahaha..ostat mmg sempoi!!!

Moralnya di sini bkn kita nk gelak saja..ambil iktibar apa yg ustat ckp tu..jgnla kita dok tngok benda2 yg haram..bkn saja dpt dosa free,tp akn menggelapkan hati jgk..sbb tu blajaq susah nk paham..susah nk ingt ilmu..sekali kita wat benda haram,akan ada 1 titik hitam dlm hati..kalo dh selalu istikomah wat benda haram,lama2 jd gelap gelita la hati kita..susahla hidayah Allah nk penetrate hati kita cmtu..bila kita dh makin jauh dgn hidayah Allah,mmg berat nanang la nak kata ustat azhar..

Aku kata ni utk diri aku jgk sbb aku pn manusia..suka tngok bnda2 yg indah..kalo benda yg indah tu haram,kita jgnla tngok..aku rasa bnyk lagi benda2 len yg indah dan halal ditngok..Allah cipta dunia ni indah kan..dgn tumbuh-tumbuhan,haiwan-haiwanan,langit-langitan,makan-makanan dan macam-macaman lg yg halal ditngok..kalo nk tngok jgk gambar2 bogel,cita blue la senang ckp,cm ustat kata tngokla haiwan bogel..nafsu syahwat pn xnek..bila dh tngok ciptaan Allah yg indah 2,pastu timbulkanlah dlm hati kita perasaan kagum atas ciptaan Allah tu..bandingkan dgn kemampuan manusia..adakah kita manusia mampu menandingi kuasa Allah?pastu diikuti dgn mulut dan hati kita yg memuji kekuasaan Allah..

Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan AllahYang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? (Al-Mulk 67:3) 

Sebagai contoh la, bila kita tngok bulan,sebutla" subhanallah..hebat sungguh bulan ciptaan Allah ni"..dgn secara xlangsung bibir kita akn berzikir mengingati Allah..hati kita akn bertambah takut dgn Allah dan yakin dgn kekuasaanNya..ciri2 org beriman jgk dia akn sentiasa menyebut banda2 yg baik dn berfaedah..hatinya tidak lekang dari Allah..mulutnya tidak berhenti menyebut nama Allah..kita boleh ke jd cmtu?insyaAllah kita boleh..tp kenala usaha nk boleh cmtu..biar kita jd org yg xboleh tp diiringi dgn usaha dr jd org yg xboleh tanpa berbuat apa2..

kita kena tau amalan berzikir kpd Allah besar fadhilatnya dan menjadi amalan ibadah yg utama sebagaimana seseorang bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

 “wahai Rasulullah, syariat dan ibadah dalam agama ini sangat banyak sehingga aku terkadang bingung untuk memilih mana yang lebih utama, maka tunjukkanlah aku satu hal saja yang membuat aku dicintai Allah subhanahu wata’ala, masuk ke dalam surga dan selamat dari api neraka”,

 maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berkata :

“biarkan lidahmu selalu basah dengan zikir kepada Allah subhanahu wata’ala”, 

Maksudnya disini adalah dgn banyak menyebut nama Allah subhanahu wata’ala. insyaAllah xsusah kot nk sebut nama Allah..paling senang nk sebut nama Allah tym lepas semayang la..insyaAllah luangkanlah masa beberapa minit utk kita berzikir kpd Allah..ala kalo xleh sngt tym wirid pas semayang tu kn..kita sebut subnallah,alhamdulillah,Allahuakbar..tu kira zikrullah la..kalo org yg kita suka,tiap hari sebut nama dia..pakwe ngn makwe kita la..kan lbh bek kalo kita acap kali sebut nama yang lebih Agung kalo bkn nama Pencipta kita..

Sebenarnya td nk cita sal lwk ustat jwb soklan tu ja..tp terlebih masok bab zikir plak..huhu..aku sebenarnya xlayak nk cp suma ni,tp aku nk ckp jgk sbb aku nk jdkn ni sbgi cara utk aku beramal..aku nk jdkn ni sbgi slh 1 cara utk aku istikomah dgn amalan aku..aku ckp suma kt atas tu mmg terpalit balik la kt muka aku..mau xmau aku kna wat jgkla..aku kna amal la ngn apa yg aku ckp 2..aku tamo jd org yg celaka bila dia suh org wat,padahal dia xwat pn..aku tamo jd cmtu..insyaAllah dgn cara ni aku dan mgkin hampa suma akn lbh beramal la dgn apa yg hampa bgtau kt org..samala kalo kita dok share artikel2 atau ilmu2 kt fb ni..kalo share saja xjd boh..mu kene ler amal samer..baru betol konsep share ilmu 2..

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? (Al-Baqarah 2:44) 

Di sini aku nk share kalo sapa2 yg nk bertanya apa2 masalah agama ataupun mahu mengetahui masalah agama, boleh bertanya di fb Ustaz Azhar Idrus (Original) 



Wallahu'alam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...