Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang yang beriman.” (Surah adz-Dzaariyat : Ayat 55)




Monday 14 March 2011

Dalil Allah Maha Pengampun 2

Assalamualaikum..
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وبارك وسلم

Alhamdulillah setinggi-tinggi perhargaan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana kita diberi kesempatan untuk hidup sekali lagi di bumi ini serta selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad S.A.W.

Pada entry yang lepas kita ada berkongsi tentang dalil Allah Taala Maha Pengampun. InsyaAllah entry kali ini akan menyambung sedikit lagi antara dalil-dalil yang mengatakan Allah Taala itu Maha Pengampun. Kalau entry yang lepas kita sempat berkongsi tentang dalil-dalil yang diambil daripada ayat-ayat Al-quran. Pada entry kali ini kita akn berkongsi pula dalil-dalil dari hadis Rasulullah S.A.W.

Dalam sebuah hadis sohih, Rasulullah S.A.W bersabda :

‘Allah yang Maha Tinggi berfirman,

“Wahai anak Adam, sesungguhnya jika engkau berdoa dan mengharapkan kepadaKu, maka Aku akan mengampunimu atas semua dosa yang engkau lakukan dan Aku tidak peduli, kemudian engkau meminta ampunan kepadaKu nescaya Aku ampuni dan Aku tidak peduli..

“Wahai anak Adam, seandainya engkau datang kepadaKu dengan dosa yang besarnya seisi bumi dan seluruhnya, kemudian datang kepadaKu dan tidak menyekutukan Aku dengan yang lain, nescaya Aku akan datang kepadamu dengan ampunan yang besarnya seisi bumi dan seluruhnya.”

Dalam sebuah hadis sohih yang lain, Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Sesungguhnya Allah membentangkan tanganNya pada malam hari agar orang-orang yang melakukan dosa pada siang hari bertaubat, Dia membentangkan tanganNya di siang hari agar orang-orang yang melakukan kesalahan pada malam hari bertaubat hingga nanti matahari terbit di sebelah barat “

Dan di dalam sebuah hadis qudsi disebutkan:

“Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kalian melakukan dosa di malam hari sedangkan aku mengampuni semua dosa. Maka mintalah kalian semua ampunan kepadaKu, nescaya aku akan mengampuni kalian”

Rasulullah S.A.W bersabda lagi di dalam sebuah hadis yang sohih:

“Demi dzat yang jiwaku ada di tanganNya, seandainya kalian tidak melakukan dosa, nescaya Allah akan menghilangkan kalian dan akan mendatangkan kaum yang lain yang melakukan dosa-dosa, namun memohon ampunan kepada Allah yang kemudian Dia akan mengampuni mereka”

Juga disebutkan di dalam hadis sohih yang lain:

“Kalian semua adalah orang-orang yang sering melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang bertaubat”

Pada kesempatan yang lain, Rasulullah S.A.W juga ada bersabda:

“Sesungguhnya seorang hamba yang melakukan sebuah dosa kemudian ia mengucapkan;
‘Ya Allah ampunilah dosaku, sesungguhnya tidak ada yang bisa memberi keampunan terhadap dosa-dosa kecuali Engkau’
Kemudian ia kembali melakukan dosa dan setelah itu ia kembali berdoa;
‘Ya Allah ampunilah dosaku, sesungguhnya tidak ada yang mampu memberi keampunan terhadap dosa-dosa kecuali Engkau’
Kemudian kembali melakukan dosa dan kembali berdoa;
‘Ya Allah ampunilah dosaku, sesungguhnya tidak ada yang berhak memberi keampunan terhadap dosa-dosa kecuali Engkau’

Kesimpulannya selama mana kita bertaubat daripada melakukan dosa, kita meminta ampun dan menyesali atas perbuatan itu dan berazam tidak akan mengulanginya, nescaya yakinlah Allah Taala akan mengampuni dosa-dosa kita.

Allah berfirman: “HambaKu tahu bahawa ia memiliki Rabb yang bisa menjatuhkan seksa atas dosa yang dilakukannya dan bisa pula memberi keampunan terhadap dosa itu, maka hamba itu melakukan semahunya “





Diceduk dan dikongsi daripada Buku ‘La Tahzan’ karya Dr. Aidh Al-Qarni.


Wallahua’lam.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...